THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Kehidupan UmPama Roda Yang bergolek

Tuesday, September 13, 2011

~..::.MenGisi RuaNgan KoSonG Hati PaRt 1..::.~

Assalamualaikum..harap semua sihat...sebenarnya saya ni malas nak update n ditambah lagi dengan malas lah...hmmmm nak diceritakan,alhamdulilah 14 august 2011 yang lepas dan sehingga 6 september 2011,saya dan rakan-rakan telah berjaya menunaikan umrah yang dirancang sendiri tanpa melalui agen(kecuali nak tempah visa)..fush~agak mencabar lah perjalanan kami...

   DetiK- daEtik ini bermula sewaktu kami berada di iskandariah...bermula bertolak di iskandariah sekitar jam 6.30 petang pada 14 august,start dari asrama mara ke mahattah misr(stesen kereta api dan tamco)..


   Inilah team umrah kami..
semuanya dengan beg hicking except for one,its aizat.

  then dari mahattah misr bermulahlah segala2nya..menuju ke umah ustz faizal untuk bermalam sehari di sana dan melakukan persiapan ke mekah..:D


7.00 pm 18.8.2011-betolak dari rumah ustaz faizal menuju ke perhentian bas international cairo.Dan dari sinilah kami mengambil bas ke nuiba'

Inilah perhentian bas di cairo...
perhentian bas international

Dan tepat angka 10.30mlm,dan tayar bas mula bergolek,kami bergerak menuju ke nuaiba'untuk mengambil bot ke aqabah..perjalanan yang memakan masa 8 jam...
1.50 pagi 16/8/2011-DitaHAn oleyh tentera mesir sewaktu perjalanan masuk ke terusan swez..kami diminta turun untuk menunjukkan pasport...(maaf,saya tidak berani nak berfoto sewaktu ini :(  )
Dikatakan ini merupakan kawasan panas diantara mesir dan israel.Kedua-dua negara ini sedang berebut untuk mendapatkan semenanjung sinai ini..AlHamdUlilah,kami berjaya meneruskan perjalanan ke destinasi yang dituju.

2.20 pagi 16/8/2011-Kami melalui lebuh raya yang kelilingnya pasir...terasa seperti lalu didalam terowong tanpa bercahyakan lampu..gelap gulita...Dan di sini juga salah seorang penumpang turun..mungkin menuju ke rumahnya.

3.30 pagi 16/8/2011-berhenti untuk menunaikan solat subuh di fondok al ma3murah..

POndok yang melakar sejarah kami sembahyang subuh..:)


Pemandangan semasa pejalanan menuju ke nuaiba'
deretan gunung-gunung yang indah di rakam oleyh pancaindra mata selepas
mata hari terbit......



kawasan perumahan di tengah-tengah gurun sahara..
agak-agak lah kan,mcm mana diorang hidup????
(wondering)





7.00pagi 16/8/2011-selamat tiba di nuiba'.Pelabuhan yang selalu digunakan oleyh orang-orang mesir yang susah untuk mengerjakan umrah..


NAh amek,besar punya singh board..hahaha...


12.00 tgh hari 16/8/2011-Sewaktu meninggalkan mesir,kami dilanda 1 lagi masalah.Kami didenda L.E153 kerana visa tamat tempoh..Syahadah yang dikeluarkan oleyh unuversity tiada guna..semuanya tinggal ASAP...adeyh..melayang lagi duit...:(.

(gambar di bawah menceritakan bahawa kami didalam pejabat imegresen dan didenda sebanyak 153L.E
lebyeh 3 geneyh tu upah dya..tak guna betul pnya arab)





1.45 tngh hari 16/8/2011-Alhamdulilah,boleyh jugak kami melangkah keluar dari mesir dan menuju ke boat untuk membawa kami ke aqabah,Jordan..

 This is our boat from back view...
masuk dia dari belakang,sama macam tempat masuk kereta..hehehe...



That's it's!!!AB maritime!!
cun tak????lawa kan..
 Traktor hijau...

yeah,iNi lah tEam Umrah saya..hehe

Dan ini pulak kawsan dalam kapal tuh....tak lah buruk pown..ala-ala mewah lagi ada lah.....







Mewah kan kapal nih????hahaha


2.30 petang 16/8/2011-bertolak ke jordan menaiki speed boat nih...tak lah speed sampai terangkat yang belah depan tuh,tapi speed lah jugak dari yang awal-awal kami plan tuh...hehehe..
6.30 petang 16/8/2011-tiba di aqabah jordan...seperti yang dikatakan,jordan is better than egypt..hehe...bukan apa,ini fakta...tak percaya,pi jordan tengok seniri.but malaysia more better lah(tetiba rindu malaysia)..




possing dulu sebelum jalan...hhaha
7.30malam 16/8/2011-bertolak dari aqabah ke amman...waa..perjalanan naik bas lak...perjalanan yang memakan masa 8 jam.Ternyata walaupun tempatnya lain,rakyatnya masih sama..dasar arab,suka cari gaduh...hampir-hampir mahu bertumbuk dengan arab jordan sewaktu dalam bas,nasib baik dia lari,kalau tak,buku 5 saiz 13 nih ada kat badan dia dah....hmmm

2.30pagi-sampai di perhentian bas di amman....alhmdulilah sampai jugak...

hurmm....rasa-rasanya setakat ini lah sahaja dahulu saya menulis blog ini..tapi masih berbaki 3 part lagi untuk diselesaikan....tinta perjalanan dari mula sehingga selamat tiba di alex..
p/s:i.allah akan ada sambungan...
mata dah mula mengantuk,mau tido dahulu..
wssalam....

0 comments: